Co to jest marketing, rodzaj marketingu, czym zajmuje się marketing?

Pojęcie marketingu jest współcześnie bardzo często używane i to na wiele różnych sposobów. Nie ma tutaj prostej definicji, z racji tego, że jego rodzaj będzie uzależniony od wielu różnych kwestii. Warto przyjrzeć się temu bliżej, jak również jakie typy marketingu można wyróżnić.

Czym jest marketing?

Wiele osób na pytanie o to, czym jest marketing, odpowiedziałoby jednym słowem – reklama. Jest w tym sporo racji, ale należy pamiętać, że pojęcie to ma o wiele więcej głębszych znaczeń, które współcześnie w odbiorze zostały bardzo mocno spłycone. Marketing to cały proces społeczny, który umożliwia przedstawienie wybranym grupom to, czego aktualnie potrzebują, dając w ten sposób szansę na swobodną wymianę towarów i usług. W ten sposób oczywiście dąży się także do zysku, jednak sama strategia marketingowa nie jest rzeczą prostą.

Jej struktura powinna być dostosowana do rynku, odbiorcy, jego potrzeb i możliwości, a także z wykorzystaniem odpowiednich środków komunikacji. Z tego też powodu można wyróżnić kilka rodzajów działań marketingowych, które obecnie cieszą się największą popularnością.

Marketing internetowy

Chcąc wymienić wszystkie rodzaje marketingu, zajęłoby to bardzo dużo czasu, jako że wiele z nich zawiera się w jednym pojęciu, czyli marketingu internetowym. Skupia się on przede wszystkim na docieraniu do klientów za pomocą kanałów online. W zakres jego działania wchodzi między innymi content marketing, czyli marketing treści, social media marketing, e-mail marketing, marketing szeptany. Zaliczają się do tego także wszechobecne reklamy w formie graficznej jako banery, buttony czy boxy. Warto wymienić tutaj także remarketing, działający na zasadzie rejestracji zachowań użytkowników w sieci oraz video marketing.

Tablet z napisame marketing

Marketing mobilny

Pod tym pojęciem kryją się przede wszystkim dwa główne działania. Pierwszy z nich wykorzystuje do tego celu telefony i chodzi o to, że za ich pomocą wysyłane są wiadomości SMS, MMS, WAP. Tutaj też działa mobilny marketing wirusowy, a nawet standardowo wykorzystywana przez nas nawigacja ma z tym wiele wspólnego. Drugim typem marketingu mobilnego są bardziej tradycyjne metody działania, czyli wykorzystanie jeżdżących billboardów oraz pokazów drogowych.

Marketing wirusowy

Jest to pewna odmiana marketingu szeptanego, a więc tego przynależnego do rodzaju działań sieciowych, ale nie tylko. Może on objawiać się w różnych formach, np. w radiu, telewizji, gazecie, na stronie internetowej. Cechami wspólnymi jest to sposób komunikacji, który powinien być maksymalnie prosty w odbiorze i jednocześnie przykuwający uwagę. Działa bezpośrednio, jest w humorem, dystansem, posiada chwytliwe hasła/muzykę, jest przekonujący i nienachalny. Najczęściej są one nieszablonowe i nietypowe.

Marketing zapachowy

Marketing zapachowy, sensoryczny czy też aromamarketing to jeden z nowszych koncepcji i najlepiej sprawdza się przede wszystkim w sklepach stacjonarnych. Klient idący na zakupy ma styczność z konkretnymi zapachami, z którymi zaczyna się identyfikować, a co za tym idzie, także z konkretną marką, która je produkuje. Sprawdza się to także w miejscach, gdzie klienci długo przesiadują i gdzie np. przejście z intensywnie pachnącym posiłkiem czy napojem, może nakłonić ich do zakupu.

Marketing polityczny

Ciekawym zagadnieniem może być także… marketing polityczny. Innymi słowy, są to działania, których celem jest odnalezienie wsparcia społecznego. Może się to oczywiście odbywać na różne sposoby, w zależności od tego, do jakiej grupy docelowej chce się dotrzeć. To jedna z podstawowych technologii wykorzystywanej w kapaniach politycznych.

Oczywiście rodzajów marketingów jest znacznie więcej i nie brakuje tutaj też bardziej tradycyjnych form, jak choćby z wykorzystaniem gazet, telewizji, radia czy ulotek. Wiąże się one jednak poniekąd z wyżej wymienionymi typami, które definicję reklamy znacznie poszerzają. Mogą one wykorzystywać różne mechanizmy i sposoby działania.